27 Maj

Ledig idag. Skulle vara duktig att ge mig upp i morse för att sitta och plugga hela dagen. Men inte blev det väl så. Typiskt!
Linda väckte mig dock vid nio, ganska skapligt ändå :) Så vi fixade klart vår rapport och skickade in den. Skönt. Nu är det bara tentaplugget kvar.. Suttit och tittat igenom lärandemålen och försökt förstå mig på dem. Sen ska jag försöka dela upp dem på de ynka 7 DAGARNA jag har på mig att plugga innan tentan!

Studenten skall efter godkänd kurs kunna:

  • Identifiera principer för normal cell- och vävnadshomeostas samt syra/bas-, elektrolyt- och osmalitetsanalyser och deras kliniska användning.
  • Identifiera generella patofysiologiska mekanismer och hur cellulära och molekylära förändringar kan användas för diagnostiska syften.
  • Beskriva principer för grundläggande biostatistiska metoder och laboratorieanalysers referensvärden, specificitet och sensitivitet.
  • Beskriva och utföra basala genetiska och molekylärbiologiska laboratoriemetoder och förstå olika tillämpningsområden inom biomedicinsk laboratorievetenskap.
  • Beskriva kroppens normala metabolism och exkretion.
  • Beskriva gastrointestinalkanalens, leverns, pankreas och njurarnas funktioner, morfologi och patofysiologi samt redogöra för vanliga laboratorieanalysers principer, resultatbedömning och kvalitetsäkring.
  • Använda teoretiska och praktiska kunskaper inom biomedicinsk laboratorievetenskap för att, kemiskt och biokemiskt, analysera cell/organ funktion vid normala och vanliga patologiska tillstånd inom metabolism och exkretion.
  • Beskriva och utföra grundläggande histologisk teknik samt i mikroskop kunna identifiera snitt av vävnader från gastrointestinalkanalen, lever, pankreas och njurar.
  • Beskriva och exemplifiera mikroorganismers roll i kroppen och omgivningen.
  • Beskriva olika typer av provtagning och provhantering vid vanligt förekommande laboratorieanalyser samt redogöra för betydelsen av säkerhet, hygien och sterilteknik.
  • Genomföra kapillär- och venprovtagning.
  • Identifiera bra och dåligt patientbemötande samt beskriva remissförfarande, provflöde, organisation och logistik för diagnostiska laboratorier.
  • Utföra patientnära analyser av olika ämnen i blod och urin.
  • Identifiera relevant information inom biomedicinsk laboratorievetenskap för att dokumentera och presentera kunskap i tal och skrift.
Kursen är på 30hp!! Hur ska det gå på så kort tid? Känns som att jag skulle behöva gå en 10-årig utbildning för att hinna lära mig något.
Åå, tentaångest!
1 kommentarer
Postat av: Ina

Det är nemas problemas malin! Det fixar du :)

2010-05-29 @ 19:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0